Menu
Základní umělecká škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem

ZUŠ Jakuba Jana Ryby jako výjimečná možnost uměleckého vzdělávání dětí

Připravujeme se na nadcházející období, které nazýváme "RYBŮV ROK 2025", jelikož si připomeneme několik výročí spojených s touto osobností. 

Máme již více než 72 let dlouho trvající historii uměleckého vzdělávání v Rožmitále p. Tř. Postupem času se naše působení rozšířilo i do Bohutína, Hvožďan, Jinec, Milína a Obecnice. Nabízíme vzdělávání ve čtyřech oborech: hudebním, tanečním, výtvarném a literárně-dramatickém. Kapacita školy je 800 žáků a o kvalitě naší výuky svědčí fakt, že ji plně využíváte.

Ohlédnutí za chorvatským turné DOM a SOFE sledujte ZDE

Naše strategie

Komunikační strategie:

  • umožňujeme žákovi diskusi k tématu a formám výuky a realizaci jeho vlastních motivačních námětů
  • probouzíme v žákovi v rámci konstruktivní kritiky smysl pro objektivitu a takt
  • vedeme žáka k utváření vlastního uměleckého názoru, cítění a schopnosti samostatného odborného věcného hodnocení
  • jsme iniciátory návštěv kulturních programů, motivujeme žáky vhodným přiblížením obsahu a zhlédnuté společně hodnotíme

Osobnostně sociální strategie:

  • vedeme žáka k pravidelnosti v domácí přípravě, k rozvoji koncentrace, trpělivosti a houževnatosti v překonávání překážek, které umělecké obory přinášejí
  • pěstujeme u žáka jak zdravou ctižádostivost, tak kritický přístup k vlastní osobě ve snaze dosáhnout vyrovnaného sebevědomí
  • zdůrazňujeme pšstování dobrých mezilidských vztahů, učíme žáky být tolerantní, umět se přizpůsobit a respektovat názory druhých
  • ve všech vzdělávacích oborech vedeme žáky k týmové spolupráci, zodpovědnosti za svůj díl odvedené práce ve skupině a celkový výsledek
  • rozvíjíme vztah se žákem založený na vzájemné důvěře a respektu, problémy řešíme klidně a konstruktivně, máme přehled o žákově rodinném zázemí a dle potřeby aktivně řídíme spolupráci se zákonnými zástupci žáka

Kulturní strategie:

  • podporujeme umělecké aktivity žáka, vyhledáváme více možností k prezentaci jeho programu
  • vedeme žáka k aktivnímu vnímání uměleckého díla, zadáváme podněty k přemýšlení, rozebíráme a korigujeme jeho názory
  • pěstujeme v žákovi zdravou hrdost a potřebu podílet se na kulturním dění v regionu
  • motivujeme žáka tak, aby dobrá reprezentace školy a příslušnost k ní byla jedním z jeho hlavních cílů 

 

viz OBORY

Základní umělecká škola je součástí výchovně vzdělávací soustavy, řídí se Zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborným a jiným vzdělávání (školský zákon). a Vyhláškou č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání. 

V souladu se zněním § 109 zákona č. 561/2004 Sb., poskytuje naše škola a základy vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech. Připravuje žáky také pro vzdělávání na středních školách uměleckého zaměření a na konzervatořích, popřípadě pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením.  

Zřizuje všechny čtyři umělecké obory – hudební, výtvarný, taneční a literárně-dramatický,v nichž organizuje přípravné studium, základní studium I. a II. stupně a studium pro dospělé. V případě zájmu může organizovat i studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin.  

V hudebním oboru se výuka organizuje formou individuálního a skupinového vyučování (hra na nástroj) a kolektivního vyučování (přípravná hudební výchova a hudební nauka, souborová hra a komorní hra). V ostatních oborech je výuka organizována formou kolektivního studia. Počty žáků v jednotlivých vyučovacích předmětech nebo skupinách jsou určeny učebními plány.

Žáci naší školy dosáhnou v průběhu studia individuálně nejvyšší možné míry rozvoje svých schopností a dovedností, osvojí si technické a výrazové prostředky nezbytné pro esteticky působivý, kultivovaný a originální projev a získají základy, které jim umožní na odpovídající úrovni realizovat nejrůznější amatérské, ale i profesionální umělecké aktivity. Mimořádně nadaní jedinci jsou systematicky a cílevědomě připravováni pro další studium a budoucí profesionální rozvoj. 

Žáci se pravidelně prezentují při mnoha akcích – žákovských koncertech v místním Společenském centru, na koncertech v obou rožmitálských kostelích, na mnoha dalších vystoupeních nejen v Rožmitále, ale i v sídlech pěti poboček a reprezentují školu v celostátních soutěžích a přehlídkách. 

Žáci během dlouholetého, komplexně a systematicky koncipovaného studia získávají a dále si prohlubují vztah k historickým i současným kulturním hodnotám. Vytvářejí a upevňují si pozitivní hodnotovou orientaci, jsou vedeni k tvořivému osvojování umělecké tvorby a učí se poučeně a kriticky přistupovat k hodnocení uměleckých děl. 

Umělecké vzdělávání v nezastupitelné míře obohacuje a kultivuje osobnost každého žáka, neboť jej cílevědomě vede k objevování vlastních schopností a k seberealizaci. Rozvíjí jeho individuální osobnostní potenciál, kreativitu, vytrvalost, schopnost sebevyjádření a sebekritičnost, tedy vlastnosti, které pozitivním způsobem ovlivňují kvalitu budoucího osobního i profesního života každého člověka. 

Umělecké vzdělávání je smysluplnou a hodnotnou náplní volného času a sehrává významnou úlohu při zvyšování konkurenceschopnosti a zaměstnatelnosti jedince na trhu práce.